7 اکتبر 2022- طبق مطالعه جدیدی که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، انجام عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) با بهبود حرکتی و کاهش درد در طولانی مدت مرتبط است.

مشخص شده است که مزایای سلامتی جراحی چاقی بسیار فراتر از کاهش وزن است، به ویژه برای افراد چاق که به دیابت نوع 2 نیز مبتلا هستند. مطالعات نشان داده اند که این جراحی باعث بهبود پیش دیابت و دیابت نوع 2 می شود، به این معنی که افراد دیگر نیازی به مصرف داروهای کاهش دهنده ی قند خون ندارند تا سطح گلوکز خون خود را به حد طبیعی بازگردانند. این روش همچنین با خطر کمتر مرگ - هم به همه ی علل و هم در اثر بیماری قلبی عروقی - و همچنین خطر کمتر ابتلا بهCOVID-19 شدید، بهبود نتایج مربوط به تعویض زانو و کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند، پس از آن رفتارهای سبک زندگی سالم تری را دنبال می کنند، که ممکن است به حمایت از برخی از مزایای سلامتی مرتبط با آن کمک کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان نتایج سلامتی 1491 بزرگسال ساکن ایالات متحده را پس از عمل جراحی بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی، بررسی کردند. آنها به ویژه به بررسی ماندگاری برخی از مزایای سلامتی بیش از سه سال پس از جراحی چاقی پرداختند، زیرا مطالعات گذشته نشان داده اند که بسیاری از پیشرفت های اولیه، پس از 3 سال از جراحی شروع به کاهش می کند. شرکت‌کنندگان دقیقاً قبل و پنج تا هفت سال پس از انجام عمل جراحی چاقی در یکی از 10 بیمارستان مختلف ایالات متحده تحت ارزیابی دقیق سلامت قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان با چاقی شدید شروع کردند، به این معنی که این افراد دارای شاخص توده بدنی(BMI، اندازه گیری وزن بدن که قد را در نظر می گیرد)35 یا بیشتر- با میانگین 47 - در حالی که میانگین سنی شرکت کنندگان 47 سال بود.

جراحی چاقی با کاهش طولانی مدت درد، بهبود تحرک در بسیاری از شرکت کنندگان مرتبط است

محققان دریافتند که برخی از شرکت‌کنندگان بین سه تا هفت سال پس از انجام عمل جراحی چاقی، مقداری از «پیشرفت‌های مهم بالینی» یاCII[1] که در حوزه های خاص تجربه کرده بودند را از دست دادند. در مقایسه با قبل از عمل، نسبت شرکت‌کنندگانی که پیشرفت‌ بالینی مهمی از نظر درد را تجربه کرده بودند از 50 درصد (سه سال پس از جراحی) به 43 درصد (هفت سال پس از آن) کاهش یافت. برای عملکرد فیزیکی، این عدد از 75٪ به 64٪ و برای مدت زمان لازم برای پیاده روی به میزان 400 متر (1312 فوت)، از 61٪ به 50٪ کاهش یافت.

برای شرکت کنندگانی که قبل از انجام جراحی چاقی دچار نقص حرکتی بودند، نسبت افرادی که مشکل حرکتی آنها برطرف شده بود از 50٪ به 41٪ کاهش یافت. برای کسانی که با درد شدید لگن شروع کردند، نسبت افرادی که پیشرفت‌های مهم بالینی را از نظر کاهش درد لگن تجربه کرده بودند از 77٪ به 65٪ کاهش یافت، در حالی که برای کسانی که با نقص شدید در عملکرد زانو شروع کردند، نسبت افرادی که پیشرفت‌های مهم بالینی را از نظر عملکرد زانو تجربه کرده بودند،از 77٪ به 72٪ کاهش یافت.

اگرچه این نتایج، یک معکوس شدن ناامید کننده در بهبودهای خاص را بین سه تا هفت سال پس از جراحی چاقی نشان می دهد، اما همچنین نشان می دهند که اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان بهبودهای اولیه خود را حفظ کرده اند. محققان خاطرنشان کردند که حتی با افزایش سن، بهبود در تحرک و کاهش درد ادامه داشت – با این که تحرک عموماً با افزایش سن بدتر می شود. این نتایج نشان می‌دهد که برای افراد مبتلا به چاقی شدید، جراحی چاقی ممکن است منجر به بهبود پایدار در کیفیت زندگی شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/07/bariatric-surgery-improves-mobility-reduces-pain-over-long-term/

 



[1]clinically important improvements